Hur väljer vi hundägare foder till våra hundar?

Internet är fantastiskt. Man surfar runt lite och hitta de mest spännande saker som man kan ta del av, och naturligtvis vill jag dela med mig av vad jag hittar.

 

Vid Lunds Univeristet har man gjort en studie kring hundfoder och marknadsföring, där man tittat på hundfodermarknaden som en växande marknad, utan tydlig strategi för hur man ska sälja sin produkt. Avsikten med uppsatsen är att se hur foderföretagen bäst kan sälja sitt foder.

 

Man kommer fram till att:

Hunden har successivt fått en ökad status. Idag betraktas den som en familjemedlem av de flesta som har hund. Vi är beredda att lägga mer och mer pengar på våra hundar till följd av den ökade statusen. Det finns ca 850.000 hundar i Sverige. I 16% av de svenska hushållen finns en eller flera hundar. Dessa hundar äter ungefär 130.000 ton hundmat för ungefär 2,5 miljarder kronor varje år. Hundmatsbranchen omsätter med andra ord väldigt mycket pengar och många aktörer är naturligtvis intresserade av att ta del av den feta kakan.

 

Hur väljer vi som vi väljer och varför?

Men vad är det vi betalar för? Och varför väljer vi foder som vi gör och innebär det att vi gör det som är bäst för hunden? Eller har vi bara gått på reklamen som foderproducenterna lägger ner kopiösa mängder pengar på? Sedan 1980-talet har hundens status som familjemedlem stadigt stärkts, och det finns sedan dess en stadigt ökande skara producenter som vill tjäna pengar på oss. Till en början utvecklades mängder av olika aktörer, men idag är trenden några få riktigt stora. Reklamen börjar också bli mer målinriktad mot specifika nischer. Vi erbjuds nu foder för särskilda livsstadier, näringsbehov och storlekar, allt för att övertyga oss om att ett specifikt foder är det enda rätta för just vår hund.

 

En trend idag är att marknadsföra en mer naturlig hundmat, utan konstiga ingredienser, gärna förpackad på ett lyxigt sätt. Faktum är att det finns en tendens att den mat som vi ger våra hundar återspeglar våra egna matvanor. Vi blir mer och mer medvetna om näringsinnehåll och det blir också vanligare att vi hundägare studerar innehållsförteckningen.

 

Vilka är aktörerna?

De största aktörerna är:

Nestlé purina petcare (Purina proplan, Friskies)

Colgate-Palmolive (Hills)

Procter & Gamble (Eukanuba och Iams)

Svenska Lantmännen (Doggy, Robur, Vov, Karo, Pris, Doggy Revelj, Revir)

Masterfoods (Pedigree, Frolic, Chappi, Ceasar)

Royal Canin

Dagligvaruhandeln (ICA och COOP har sina egna hundmatsvarumärken)

 

Försäljningsstatistik i dagligvaruhandeln:

Inom dagligvaruhandeln ser försäljningssiffrorna ut så här:

Masterfoods: 35%

Nestlé Purina: 28,2%

Doggy: 16%

Handelns egna varumärken: 8,8%

Övriga: 11,1% (Best in Show, Dogman, Best Friend mfl.

 

Ungefärlig fördelning från fackhandeln:

Fackhandlen har följande ungefärliga siffror:

Royal Canin: 30%

Hill's: 15%

Eukanuba: 15%

Purina Proplan: 5%

Robur: 5%

Nutro Choice: 3%

 

Hur marknadsför man?

Olika tillverkar väljer att marknadsföra sina produkter mot särskilda djurägare. Masterfood har till exempel valt att marknadsföra Sheba och Cesar som lyxfoder, med till exempel tillhörande accessoarer (populärt i Frankrike). Målgruppen för detta foder är hundägare som vill klema bort sina hundar, som en del av sin livsstil.

 

Procter and Gamble väljer att lansera sitt foder Iams genom att fråga hundägaren hur mycket deras djurs hälsa är värt. Med sina kampanjer utlovar de att hunden kommer att leva längre om man utfodrar med antingen Iams eller Eukanuba. Vem kan säga nej till fler år med hunden? Naturligtvis kan det vara svårt att stå emot ett sådant emotionellt grepp.

 

Andra sätt att sälja foder är genom att spela på hundägarens kärlek till sin fyrfota familjemedlem och hundens kärlekt till ägaren. "När du vet vad han förstår", är en slogan som säljer Friskies.

 

Vilka är hundägarna?

I studien har man tittat på hur hundägarna ser ut. 80% bor i villa eller radhus. De flesta bor i mellanstora eller små städer. Det finns betydligt fler hundägare på landet än i städer. Den största åldergruppen bland hundägare är mellan 40 och 65 år. De flesta lever i flerpersonhushåll. 97% av alla hundägare har hunden av främst sällskap, utöver detta kan man ha andra användningsområden för hunden jakt (26%), vakthund (20%), tävlingsdeltagare (18%), vallhund (3%), eller avelshund (10%).

 

Vad har vi för syn på fodret?

I studien har man hittat tre olika grupper av hundägare och hur de väljer foder, de som väljer efter principen "billigt och praktiskt", de som väljer att lyssna på "expertisen" och slutligen de som inte nöjer sig med annat än "det allra bästa". Så här ser de olika grupperna ut och motiven till deras beslut:

 

Billig och praktisk mat. Så länge hunden verkar må bra så bryr sig inte ägaren mer om fodrets näringsinnehåll. Att köpa mat i storförpackning är dessutom praktiskt, precis som det är att ge hunden torrfoder. Helst köps det här fodret i dagligvaruhandeln, eftersom det är lättillgängligt. Exempel på märken är Doggy och Pedigree.

 

Expert-rekommenderad mat. Fodret har rekommenderats av antingen veterinär eller uppfödare, men det kan också vara hundinstruktören, facktidningar eller fackhandel. De här hundägarna har aktivt sökt upp information, eller varit öppen för att ta emot den. Hundägaren tycker att näringsinnehållet är viktigt och känner ett stort ansvar för sin hund och dess välmående. De handlar maten i fackhandeln och sätter tilltro till någon expertgrupp. Exempel på märken i denna kategori: Royal canin, Hills, Eukanuba.

 

Den bästa hundmaten. Den här hundägaren vill ge sin hund mängder av kärlek, och maten en viktig del av denna kärleksförklaring. Hunden ska inte bara äta ett bra foder, utan också tycka att det är gott. Just hundens smak spelar stor roll för dessa hundägare. Hunden ska ha det bästa, och man tror också att den får det, även om man inte aktivt söker informationen. Dessa ägare påverkas av tv-reklam, vänner och andra hundägare. Ägarens egna bedömning av fodret är viktigt. Det ska se gott och aptitligt ut och lukta gott. De köper oftast maten i dagligvaruhandeln. Exempel på märken i denna kategori: Cesar, Sheba, Frolic.

 

Slutsatsen som de kommer fram till i studien är att det bästa sättet för fodertillverkarna är att påverka veterinärer och uppfödare, eftersom det är dessa grupper som anses som "experterna" och därför har en stor påverkan på hundägarnas val.

 

Intressant nog är det exakt det fodertillverkarna gör. Jag har själv haft uppfödarrabatt på Royal Canin, vilket är mycket förmånligt, och naturligtvis rekommenderar man sedan Royal till sina valpköpare och valpköparna lyssnar på vad uppfödarna säger. Är uppfödarna experter? Nej, absolut inte. Visst finns det uppfödare som är det, men de är absolut inte i majoritet. De anses som experter just för att de är uppfödare och borde veta.

 

Den andra gruppen är veterinärer. Men de är väl ändå experter? Nej, de är de absolut inte, men däremot är de sponsrade av de stora foderföretagen. Vilka foder säljs hos veterinären? Frågar vi oss varför, eller tar vi för givet att det måste vara det bästa fodret, för annars hade det inte sålts där? Titta på veterinärernas utrustning. Röntgen mm är dyra saker. Står det möjligtvis något fodermärke på apparaten? Om det gör det så är den sponsrad. Varför? För att foderföretaget vill väl, eller för att de vill sälja foder?

 

Med detta inlägg vill jag inte påstå något, utan ställa frågor och att göra andra medvetna om vad som sker vare sig vi är medvetna om det eller inte.

 

Ha kul tillsammans med din hund (och ge den ett rått ben)

 

Natasja Ravenklint

 

 

Källa: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1351158&fileOId=2433618

 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln